انواع لوازم يدكي
از كدام نوع قطعات يدكي خودرو استفاده كنيم اصلي(GENIUNE) ، اورجينال(OEM) يا مشابه. (After MARKET) بياييد با توضيح تفاوت بين قطعات شروع كنيم.
شركت قطعه سازي مجموعه اي است كه خارج از ساختار شركت توليد كننده خودرو سازنده قطعات اصلي است. و اين قطعات تحت نظارت و طبق دستورالعمل ها و برنامه هاي ساخت شركت توليد كننده خودرو و استاندارد ها ساخته ميشوند.
بطور مثال شركت هايي مثل كروز يا مدرن كه در ايران توليد قطعه ميكنند با نظارت ايساكو و استاندارد ايران قطعات مورد نياز خط توليد ايران خودرو را تامين ميكنند.
حال اگر ايران خودرو قطعه را خود بسته بندي كند با آرم خود به آن قطعه اصلي يا GENIUNE گفته ميشود.
ديسك و صفحه با بسته بندي اصلي
ديسك و صفحه واليو داخل بسته بندي اصلي
اگر هر يك از اين شركت ها قطعه خود را خود بسته بندي كنند به آن قطعه اريجينال يا OEM گفته ميشود.
ديسك و صفحه با بسته بندي اوريجينال واليو
اگر هر يك از اين شركت ها قرارداد خود با ايران خودرو را لغو و ديگر تحت نظارت ايران خودرو آن قطعه را توليد نكنند و فقط طبق استاندارد هاي ملي اقدام به توليد كنند از آن زمان به اين قطعه مشابه يا افترماركت فته ميشود.زمان هايي هم اتفاق مي افتد بر اساس تشخيص نياز بازار اين شركت ها از ابتدا قطعه لوازم يدكي را براي بازار توليد ميكنند تحت نظارت استاندارد به اين نوع قطعات نيز افتر ماركت گفته ميشود.
ديسك و صفحه هرينگتون افتر ماركت يا مشابه
قطعه اصلي قطعه اي است كه سازنده خودرو در بسته بندي خود عرضه مي كند. قطعات پس از فروش قطعاتي هستند كه توسط هر شركت ديگري توليد مي شوند. اغلب آنها مهندسي معكوس مي شوند تا كاملاً به مشخصات اصلي نزديك باشند. گزينه هاي زيادي موجود است كه مي تواند از نظر قيمت و كيفيت بسيار متفاوت باشد.
تعدادي از قطعات خودرو را مي توان مستقيم از OEM خريداري كرد. در بسته بندي ساده عرضه مي شود و دقيقاً همان مشخصات قطعات اصلي است. اغلب اين قطعات قيمت بهتري نسبت به قطعه اصلي دارند.
قطعات اصلي مستقيماً از توليد كننده و در برخي موارد به صورت واردات موازي در دسترس هستند.
تامين كنندگان تخصصي بازار پس از فروش قادر به توليد قطعات با دوام تر از OEM هستند ، ديگران فقط قطعات طراحي شده براي تعويض مستقيم را توليد مي كنند.
بعضي وقت ها شركت ها خود قطعات را بررسي ميكنند و قطعاتي براي خودرو مي سازند كه ، اغلب بهترين قطعات براي استفاده ميشوند، قطعاتي كه مخصوص و پيشرفته هستند.
بعضي از شركت ها هر قسمت را مهندسي معكوس كرده و نقاط ضعفي را كه وجود دارد برطرف مي كنند.
توليدكنندگان با در نظر گرفتن هزينه ، سر و صدا ، دوام و عملكرد قطعات خود راطراحي خواهند كرد.
طراحي بازار پس از فروش ممكن است مستقيماً كارايي را هدف قرار دهد و آنچنانكه مربوط به سر و صدا يا لرزش باشد.
يك مثال خوب در اين مورد مي تواند كلاچ خودرو اشاره كرد قطعات مشابه خيلي وقت ها با كيفيت ترند .و قادرند تا بيش ازقطعات OEM قدرت را كنترل كند.
و يا بسياري از قطعات ديگر مانند سيم پيچ اشتعال ، بازوي سيستم تعليق ، روكش سيم پيچ ، لنت ترمز و روتور همه در اين گروه قرار مي گيرند.
مواردي كه واقعاً ارزان هستند بدون در نظر گرفتن جنبه هاي ديگر مانند ماندگاري ، براي قيمت طراحي مي شدند.
در بازار پس از فروش گزينه هاي زيادي براي انتخاب داريد. اگر با اين محصولات آشنايي نداريد ، ممكن است به جاي يك محصول كاملاً مهندسي وبا ارزش هزينه كنيد و، فقط يك قطعه بي كيفيت دريافت كنيد.
خودرولند
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید: